Helmikuinen Budapest

Kaupunkia(ps,Tässä oli muuten hyvä ravintola,josta on tulossa postausta myöhemmin..)

"Tiistai: Menimme lentokoneeseen. Kun me tultiin Budapestiin niin me mentiin metrolla hotellille. Sitten me mentiin kattoon kaupunkia. Me löydettiin kivoja kauppoja. Jotkut tyypit ampuivat ilmaan semmossii juttuja,jotka palas alas pyörien. Sitten me mentiin kauppaan,jonka nimi oli Prima.

Keskiviikkona me mentiin eläintarhaan. Siellä oli norsuja,kirahveja,krokotiili,lintuja joista jotkut olivat vapaita,paljon kaloja joista yksi oli sähköankerias,seeproja,virtahepoja,hyeena,leijonia,kuningasleijona,sarvikuonoja ja kaikenlaista muuta. Sen jälkeen mentiin kuumalle lähteelle. Sitten mentiin metrolla syömään. Mä otin nyhtöpossuleivän ja ranskiksia,äiti otti gulassikeittoa,isi otti hampparia ja ranskiksia ja pikkuveli otti ranskiksia. Sit mentiin hotellille nukkumaan.

Torstaina me mentiin taas kaupoille. Sitten mentiin linnavuorelle. Sitten mentiin ravintolaan,jossa söimme hienon kolmen ruokalajin lounaan. Parasta oli pääruuassa oleva artisokkasipsi. Sit mentiin ostaan joku lelu. Sit mentiin hotellille pakkaamaan ja metrolla lentokentälle. Budapestissä oli kivaa."
Kuva hotellimme aulasta

Hih,kuten huomasitte,otin käyttööni vieraskynän kertomaan pikaisesta reissustamme Budapestiin. Esikoisen koulutehtävänä oli pitää matkapäiväkirjaa,ja itseasiassa minustakin oli mielenkiintoista nähdä,mitkä asiat esikoisen mielestä olivat kertomisen arvoisia. Lapset kun kiinnittävän monesti huomioitaan aivan eri asioihin, kuin me aikuiset ja muistelevat vuosien päästä aivan eri juttuja. Itse olen naureskellut esimerkiksi kesäiselle Norjan reissulle. Söimme siellä monenlaista ja monessa erilaisessa kuvauksellisessa paikassa. Itse muistelen lämmöllä yhtä pysähdyspaikkaa,jossa oli satumaiset maisemat ja upea helle ja söimme siellä tonnikalapastaa. Kuopus taas muistelee kaiholla auton peräpenkillä kaupan parkkipaikalla syötyä lounasboxissa olevaa kinkku-juusto-salaattia,joka ei mun mielikuvissa ollut kovinkaan kummoinen :D
Iltakävelyn maisemia <3

Mutta asiaan,eli takaisin Budapestiin. Joskus tuossa joulun alla loppuja lahjoja miettiessäni harhauduin Norwegianin sähkäpostin ansiosta googlettelemaan halpoja lentoja..ei mennyt kauaakaan,kun soittelin miehelleni,että mitäs jos jätettäis ne materialistiset lahjat tänä vuonna välistä ja lähdettäis reissuun? Ne legopaketit unohtuu lapsilta pian,mutta yhdessä vietetty aika ei. Mies antoi suostumuksensa ja hetkeä myöhemmin mulla oli sähköpostissa liput Budapestiin helmikuulle. Lapsilla oli aika onnelliset ilmeet,kun kuoresta paljastuivatkin jouluna lentoliput! Paljastui sieltä lisäksi pari pikkulahjaakin,mutta enimmät jätimme tänä vuonna ostamatta. Nyt oli sitten sen reissun aika. Reissuhan tietenkin tuurillamme vesittyi jo lähtöaamuna sillä,että mies heräsi kovassa kuumeessa. Lähdimme silti.
Lentokentältä ostimme 72h liput,joilla saimme matkustaa tuon ajan rajattomasti busseissa,ratikoissa ja metroissa ja se oli kyllä reissun paras ostos. Aikuisten tuollainen lippu oli about 13 euroa ja sitä kyllä käytettiin,varsinkin,kun meillä oli yksi kipeä mukana. Mikä vapaus,kun hyppäsi vain milloin mihinkin kulkuvälineeseen,miettimättä maksaako se. Käytimme niin bussia,ratikkaa kuin metroakin,joista jälkimmäistä ehdottomasti eniten. Ensimmäisenä päivänä kävimme vain syömässä ja mies meni sen jälkeen hotellille nukkumaan kuumettaan pois. Me käveleskelimme lasten kanssa pitkin kaupunkia ja tutustuimme paikkoihin. Hotellimme oli Maverick Hostel,josta otimme parin huoneen kämpän. Se osoittautuikin loistovalinnaksi! Täydellinen sijainti,hyvä palvelu,siisti ja valoisa huoneisto ja aivan mahtavaa,että aamupalan,iltapalan ja kuuman veden Panadol Hot:iin sai keiteltyä ihan omissa oloissa. On se lasten kanssa jotenkin helpompaa,kuin syödä jokainen ruoka ulkona. Suosittelemme kyllä paikkaa lämpimästi. Hintakaan ei ollut paha. Meiltä neljältä kaksi yötä yhteensä 106 euroa.
Metrotunnelissa

Toisena päivänä miehellä oli sen verran parempi olo,että hän jaksoi lähteä kanssamme budapestin eläintarhaan ja sen jälkeen vielä syömään. Illan hän taas kölli hotellissa(reppana),minä kävin yksikseni iltakävelyllä,koska lapsiakin jännästi ramaisi päivän ulkoilu  ja 10 kilometrin kävely.

Viimeisenä päivänämme sateli vettä,mutta onneksi Hostellista sai sontsia lainaan. Kipusimme linnavuorelle ja ihastelimme kauniita maisemia suunnitellen jo seuraavaa reissua tänne. Toivottavasti sillä kertaa vähän lämpimämmillä keleillä kuin keskellä talvea! Vaikka sää kyllä yllätti. Ei meillä meinaan kylmä ollut! Semmonen perus suomen syksyinen ilma.

Kvartettimme suosittelee Budapestia kyllä lämpimästi! Kaunis kaupunki,roppakaupalla mielenkiintoista tekemistä(ensi kerralle jäi ainakin kylpylässä käynti ja kauppahallissa vaeltelu noin pari asiaa mainitakseni),halpa hintataso,supermielenkiintoisia ruokapaikkoja ja kahviloita ja ystävällisiä ihmisiä.
Pari postausta vielä tulossa parhaista ravintolalöydöistä ja Budapestin eläintarhasta :)